torstaina, maaliskuuta 25, 2010

Finski ja muuta lentämisestä

Jos ei taloustiede kiinnosta niin hyppää suoraan alemmas diskussioon kansallisen lentoyhtiömme tilasta.

Lentämisestä yleensä
.

Lentämistä lobataan heidän etujärjestöjensä puolelta positiivisessa hengessä. Toisenlaista tietoa löytyy esim. täältä, kyllä se on aika karua millä ehdoilla USAssa paikallista lentoliikennettä pyöritetään. Tosin, Finskillähän ongelma on päinvastainen, joudutaan pakosta ylläpitämään nykymaailmassa kalliita rakenteita, eli että ei mennä ihan tuottavuuden ehdoilla.

Lentoyhtiöiden ongelma on kansantaloudellisessa mielessä yksinkertainen. Kyse ei ole vain strategioista tai muista yhtiöiden sisäisistä tekijöistä. Kyse on kilpailusta alalla jolla on jatkuvana funktiona pysyvästi pienenevät marginaalikustannukset. Toisin sanoen, konetta myydään täyteen pienemmillä ja pienemmillä katteilla vaikka väkisin, koska aina on jollakin lentoyhtiöllä muutama vapaa paikka koneessa. Asiakkaiden kannalta tietysti hyvä, koska se on pakottanut näitä vanhoja dinosauruksia kuten SAS ja Finski tehokkuuteen. Kilpailun näkökulmasta, esim. eri lentovuorothan (esim. ma-aamun vuoro Brysseliin vs. lauantai-päivän lento Brysseliin) ovat usein eri markkina.

Tapasin sattumalta huippuaikaansaavan ja mukavan ruotsalaisen mikroekonomistin, Fredrik Carlssonin, ja pitihän se tsekata mitä hän on julkaissut... Kun nyt meidän taloudessa tuo lentomatkailu näyttelee aika suurta roolia, niin kiinnostuin mitä Carlssonin tutkimukset aiheesta sanovat:
  • Hän tutki Euroopassa kaupunkeja pareina (ts. lentoreittejä), sekä sitä kuinka lentoyhtiöt valitsevat hinnat ja lentojen frekvenssin (Price and Frequency Choice under Monopoly and Competition in Aviation Markets, Working Paper 2002). Economy-luokassa lentojen hinnat eivät juurikaan muutu, olipa reitillä monopoli tai ei (equilibrium price pysyy samana), oletettavasti koska ihmiset ovat valmiita joustamaan ajankohdassa. Business-luokassa taas lipunhinnat vaihtelevat merkittävästi riippuen reitin kilpailusta. Sen sijaan, lentojen frekvenssi muuttui merkittävästi kilpailun mukaan. Kysynnän ja tarjonnan tasapaino saavutettiin vain jos lentoyhtiöitä on 3 tai enemmän. Pienentyvä markkinoiden konsentraatio (enemmän yhtiöitä) kasvattaa lentojen määrää ja tarjontaa.
  • Hän myös tutki lentoyhtiöiden asiakasbonus-järjestelmiä Ruotsin sisällä (Airline choice, switching costs and frequent flyer programs. FC & Åsa Löfgren WP 2004). Hän havaitsi 1992-2002 datan perusteella, että palveluntarjoajan vaihtaminen lisäsi merkittävästi kustannuksia. Lisäksi tällä tavalla saatiin luotua tottumusta käyttää ko. lentoyhtiötä. Edelleen, suuri markkinajohtaja kuten SAS sai kohtuutonta etua bonus-järjestelmästään. Kuulostaako tutulta :) Onkohan frequent flyer -ohjelmat nykyään yhtä merkittävässä asemassa economy-luokassa, kun hintakilpailu on koventunut? Kuvittelisi, että ihmiset vaihtavat helpommin, kun tarjontaakin on enemmän. Business-luokassa luultavasti kaikki on kuten aina ennenkin...
  • Kiinnostava on myös ympäristöverotuksen mallintaminen point-to-point ja hub-and-spoke -lentoliikenteessä (WP 2000). Hän havaitsi, että monopoli-lentoyhtiö (multiproduct) valitsee aina ympäristöä eniten vahingoittavan network-vaihtoehdon, valitsemalla eniten lentoja sisältävän vaihtoehdon. Optimaalinen vero on matalampi kuin Pigovian tax. Multiproduct Cournot -duopolissa (ups... siis muutaman toimijan kilpailussa, jossa toimijoilla on jonkin verran monopolivoimaa, mutta kilpailu ei tapahdu ensisijaisesti hinnoilla vaan tuotantomäärällä) analyysi tulee monimutkaiseksi, mutta viittaa hiukan samaan suuntaan kuin monopolin tapauksessakin. (Tässä on yhtälönratkaisun lisäksi muitakin ongelmia: esim. voisi olla hintakilpailuakin, koska halpalentoyhtiöitäkin on olemassa, ja voi olla että koneet on fiksatun kokoisia).

Kansallisen lentoyhtiömme nykytilasta.

Ladylle tuli ajankohtaiseksi bookata lento mantereelta toiselle uuteen ajankohtaan. Tietysti ensimmäisenä hän tsekkaa voisiko asian hoitaa netissä. Löytyykin nopeasti Finskin palvelu tätä varten:

1) "manage my booking" on the left
2) feed your reservation code
3) and family name
4) link: click on "change booking"
5) check the check box on the right
6) hit "change booking"

Huh, olipa show... Ja mitä tapahtuu? Toistuvasti palvelin pudottaa yhteyden viimeisellä sivulla kaiken vaivan jälkeen. Nettisivu ei tietenkään sanallakaan viittaa että palvelussa olisi mitään ongelmia.

* * *

Lady soittaa Finnairin puhelinpalveluun:

Lady: the 1-800 #....

F-representative: This service does not "exist" on the site.

L: Um, well i am looking at it now...?

F: * gets pissed *

L: So...

F: We can't tell you about the dates till tomorrow.

L: Uh ok... [what the f %*&]...

Siis, webbipalvelin kusee, ettekä te ilmoita siitä asiakkaille. Jos soittaa asiakaspalveluun, jotta saa asian hoitumaan, te kerrotte ettei sellaista palvelua ole, kiipeilette seinille ja sanotte että asia ei hoidu samana päivänä! Tää on ihan 70-lukua...

L: What other airline in the world would take 24 hrs to get back to you on this type of thing? What if i had an emergency, like a sick kid or a bad accident, and then i had to sit here picking my ass for 24 hrs?

HR: No that's FINNAIR. Their website might not work, but they are so generous talking with you live... :P

L: So, I am still waiting for their Pony Express message or smoke signals...

HR: *ROTFL*

* * *

Uusi-Seelanti kommentoi:

NZ: Finnair on kuitenkin pienen ihmisen asialla...

HR: ai kui?

NZ: ...ei siellä muuten olisi niin pieniä jalkatiloja

HR: :)

* * *

Tarinalla on myös loppu: Finskiltä luvataan soittaa. Puhelua ei seuraavana päivänä ala kuulua, joten lady soittaa 6 kerran. Ovat autuaasti unohtaneet a) koko asian, b) merkanneet muutokseksi väärän päivän ja c) muutokseen menee pari tuntia.

* * *

HR haluaa omasta puolestaan lisätä, että hän käyttää Finskiä on suoran HKI-NYC yhteyden vuoksi. Muuten harvoin. On totta, että asiakaspalvelijat ovat usein arrogantteja, liput kalliita ja huono meininki. Tehkää nyt hyvät ihmiset jotain! Hyväksi puoleksi täytyy sanoa muutama kokenut vastaanottovirkailija JFK:lla, jotka todella tekevät kaikkensa auttaakseen meitä, joiden tietävät ramppaavan tätä väliä jatkuvasti. Poikkeuksen JFK:lla tekee tähän se venäjänkielinen noita-akka, joka ilkeilee ihan suoraa päin naamaa asiakkaille. Eräs suuri ongelma on expateille, että Finskin lento tulee heikkoon terminaaliin juuri ennen pahinta ruuhka-aikaa. Ei hyvä. JFK:lle kulkemisesta on puhuttu pariinkin otteeseen, aloita vaikka tuosta.

Lady ja HR ovat siis etsineet muita yhtiöitä. Esim. KLM / Air France tarjoaa kohtuuhinnat, hyvät ruoat sekä erinomaisen palvelun. Lisäksi, Schiphol on hyvä paikka vaihtaa konetta, kunhan vältät vaihtamista Pariisissa kuin ruttoa.

Ei kommentteja: