Ensimmäisiä rutiinihommia USAssa on hankkia New York Staten ajokortti, koska permanent resident ei saa ajaa ulkomaisella kortilla lain mukaan kuin 30 päivää. Käytäntö New Yorkissa on, että jos voit osoittaa olevasi ei-paikallinen, vieraanmaankansalainen ja tilapäisellä viisumilla tai opiskelemassa et paikallista korttia tarvitse. Pysyvästi maahanmuuttavalle (muualta kuin Kanadasta) tämä edellyttää koko ajokortin ajamisen uudelleen. Tosin, kuorma-auto-osaa ei tarvitse ajaa uusiksi, koska 26000 paunaan (vajaa 12 tonnia) saa ajaa henkilöautokortilla ja sitten pitääkin hankkia ammattilupa (poikkeuksena yli 26000 paunan matkailu-autot (!) joille voi ajaa eri luvan).
Sinänsä naurettavaa, koska kun asuin J-1 viisumilla maassa, sain lain mukaan kaahata vuositolkulla suomalaisella kortilla eikä kukaan kysellyt perään. Minulla ei koskaan ole ollut kv-ajokorttia, mutta sitä ei ole myöskään koskaan tarvittu. EU-ajokortissahan on data myös englanniksi. Voisihan tuo olla hyväksi, jos sattuu paikalle tyhmempi kyttä. :)
Sinänsä naurettavaa, koska kun asuin J-1 viisumilla maassa, sain lain mukaan kaahata vuositolkulla suomalaisella kortilla eikä kukaan kysellyt perään. Minulla ei koskaan ole ollut kv-ajokorttia, mutta sitä ei ole myöskään koskaan tarvittu. EU-ajokortissahan on data myös englanniksi. Voisihan tuo olla hyväksi, jos sattuu paikalle tyhmempi kyttä. :)
* * *
Viralliset ohjeet paikallisen kortin saamiseksi ulkomaisen kortin haltijalle ovat täällä ja ajokokeesta täällä. Tämä siis koskee vain New Yorkin osavaltiota! Kirjallinen koe ei ole vaikean maineessa – monivalintaa. Ajokoe taas ei mittaa niinkään ajamista vaan tiettyjä muodollisia toimintatapoja, ja on tietysti kiinni ajoinssin päivästä ja omasta naamasta. Kannattaa siis kuitenkin perehtyä, että millä keinoin välttää ne negapisteet.
Autokoulu ei siis ole lain mukaan välttämätön, ainoastaan viiden tunnin valistus keskeisimmistä turvallaan-ajamista ja liikennettä koskevista jutuista. Siis, teoriakoe ja baanalle :) Muodollisesti mukana pitää silloin olla joku laillisen ajokortin haltija, mutta käytännössä esim. expatit ajavat tällöin ulkomaisella kortillaan, laillista tai ei. Osavaltion ajoneuvohallinnon (DMV) oppikirja ja harjoituskysymykset tenttiin ovat hyvää treeniä myös satunnaiselle turistille, joka maassa ajaa. Tämä materiaali on aika yleisluontoista, mutta riittänee esim. Suomessa ajokokeen suorittaneelle, joka tuntee liikenteen yleiset pelisäännöt, ryhmittymiset jne. Tutkinnon hinta onkin edullinen: ajokoe, joka sisältää kaksi yritystä maksaa 10 taalaa, ja 5 tunnin luentopaketti muistaakseni 50 taalaa. Koko paketti alle 70 taalaa yli 21 vuotiaalle, eli ei siis paha verrattuna Suomeen. Kalliimpi tietysti, jos ottaa oikein ajo-opetusta.
Talon puolesta annetaan ohjeita ajokokeeseen. Mielenkiintoisena lisänä kannattaa tsekata termin "3-point turn" sisältö. Tavallisia virheitä paikallisessa ajokokeessa löydät esim. täältä. Hyvänä lisänä toimii nuoren kuskin opas. Alla keräämiäni vinkkejä NYSn ajokokeeseen. Tästä lienee hyötyä ajokokeeseen missä tahansa USAssa...
(Vinkit löytyvät uudemmasta postauksesta).
Autokoulu ei siis ole lain mukaan välttämätön, ainoastaan viiden tunnin valistus keskeisimmistä turvallaan-ajamista ja liikennettä koskevista jutuista. Siis, teoriakoe ja baanalle :) Muodollisesti mukana pitää silloin olla joku laillisen ajokortin haltija, mutta käytännössä esim. expatit ajavat tällöin ulkomaisella kortillaan, laillista tai ei. Osavaltion ajoneuvohallinnon (DMV) oppikirja ja harjoituskysymykset tenttiin ovat hyvää treeniä myös satunnaiselle turistille, joka maassa ajaa. Tämä materiaali on aika yleisluontoista, mutta riittänee esim. Suomessa ajokokeen suorittaneelle, joka tuntee liikenteen yleiset pelisäännöt, ryhmittymiset jne. Tutkinnon hinta onkin edullinen: ajokoe, joka sisältää kaksi yritystä maksaa 10 taalaa, ja 5 tunnin luentopaketti muistaakseni 50 taalaa. Koko paketti alle 70 taalaa yli 21 vuotiaalle, eli ei siis paha verrattuna Suomeen. Kalliimpi tietysti, jos ottaa oikein ajo-opetusta.
Talon puolesta annetaan ohjeita ajokokeeseen. Mielenkiintoisena lisänä kannattaa tsekata termin "3-point turn" sisältö. Tavallisia virheitä paikallisessa ajokokeessa löydät esim. täältä. Hyvänä lisänä toimii nuoren kuskin opas. Alla keräämiäni vinkkejä NYSn ajokokeeseen. Tästä lienee hyötyä ajokokeeseen missä tahansa USAssa...
(Vinkit löytyvät uudemmasta postauksesta).
* * *
Muita huomioita. Kaistan oikeassa (tai vasemmaisimman kaistan vasemmassa) reunassa ajamisesta turvavälin kasvattamiseksi ei sanota mitn – no ok, yksi lause opaskirjassa... :) Ryhmittymiseen ei ole kielessä omaa sanaa, joten ehkä se kertoo jotain käytännönläheisestä suhtautumisesta. Kunhan toimit järkevästi riittää. Kuuluisa oikealle kääntyminen vasten punaisia ei ole sallittua kaikissa osavaltioissa. Esimerkiksi New Yorkin osavaltiossa on, mutta New York Cityssä ei. Tätä pidetään spessuna asiana, joten sitä ei pidä ajatella automaationa vaan vaikkapa ajokokeessa sitä kannattaa vältellä. Ajokokeessa voit repata ajamalla alinopeutta, joka katsotaan vaaralliseksi.
Muista sanoa tentaattorille, että et halua suomalaista korttiasi tuhottavan, jos sen joskus haluat takaisin. Saadesasi Suomi-kortin takaisin joudut kuitenkin luopumaan USAn kortista. Ensimmäinen kortti on muuten voimassa vain 5 vuotta, joten vaihto-oppilaiden ja muiden ei kyllä kannata vaivautua, ellei lisenssiä tarvitse USAn mantereella jo heti kättelyssä.
Erikoista, että NYSn liikennevalvonnalla on oikeus käyttää valintansa mukaan joko puhallustestiä tai veritestiä veren alkoholipitoisuuden (BAC) mittaamiseen, jonka suurin sallittu on 0.06-0.08*. Tuo puhallustesti heittää jos vaikka olet syönyt liköörikonvehteja, mutta et voi silti vaatia veritestiä. Ehkä ajatus on siinä, että kun tiedetään että paikallisessa kulttuurissa ihmiset kuitenkin ajaa jurrissa, koska julkista liikennettä ei juuri ole, niin silloin harvoin kun puhalluttaessa niin käy, sen voi laittaa satunnaisvirheen piikkiin.
*) 0.06-0.07 tuottaa lievän rattijuoppouden (impaired) ja voi konstaapelin fiiliksistä riippuen vaatia muita näyttöjä, kun taas 0.08 on törkeän (intoxicated) raja yksiselitteisesti. Jos olet alle 21 raja on sen sijaan 0.02 eli käytännössä nollatoleranssi – kas kun amerikassa alaikäiset eivät tietenkään juo alkoholia, vaikka voivakin työskennellä kapakassa niinkuin aiemmin todettua :)
Muista sanoa tentaattorille, että et halua suomalaista korttiasi tuhottavan, jos sen joskus haluat takaisin. Saadesasi Suomi-kortin takaisin joudut kuitenkin luopumaan USAn kortista. Ensimmäinen kortti on muuten voimassa vain 5 vuotta, joten vaihto-oppilaiden ja muiden ei kyllä kannata vaivautua, ellei lisenssiä tarvitse USAn mantereella jo heti kättelyssä.
Erikoista, että NYSn liikennevalvonnalla on oikeus käyttää valintansa mukaan joko puhallustestiä tai veritestiä veren alkoholipitoisuuden (BAC) mittaamiseen, jonka suurin sallittu on 0.06-0.08*. Tuo puhallustesti heittää jos vaikka olet syönyt liköörikonvehteja, mutta et voi silti vaatia veritestiä. Ehkä ajatus on siinä, että kun tiedetään että paikallisessa kulttuurissa ihmiset kuitenkin ajaa jurrissa, koska julkista liikennettä ei juuri ole, niin silloin harvoin kun puhalluttaessa niin käy, sen voi laittaa satunnaisvirheen piikkiin.
*) 0.06-0.07 tuottaa lievän rattijuoppouden (impaired) ja voi konstaapelin fiiliksistä riippuen vaatia muita näyttöjä, kun taas 0.08 on törkeän (intoxicated) raja yksiselitteisesti. Jos olet alle 21 raja on sen sijaan 0.02 eli käytännössä nollatoleranssi – kas kun amerikassa alaikäiset eivät tietenkään juo alkoholia, vaikka voivakin työskennellä kapakassa niinkuin aiemmin todettua :)
* * *
Vielä aukioleva kysymys on, kannattaako kertoa, että on ulkomainen kortti koska sen menettää, kun amerikkalaisen kortin saa. Suomestahan kaksoiskappaleen kyllä saa, ainakin jos ei muista että antoi kortin pois vaan epähuomiossa muistaakin kadottaneensa sen. Silti, jos joka tapauksessa pitää koko prosessi mennä läpi uudelleen, voisi säästää sen kaksoiskappaleen rahat joka tapauksessa... Täytyypä pohtia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti