Omaan kokemukseen perustuvia neuvoja liikenteeseen USAssa.
Käsimerkit, joita esim. pyöräilijät näyttävät ovat erilaiset. Lisää käsimerkkejä edellisen jakson autokoulun oppimäärässä. Tosin, pyöräilijöitä ei paljoltikaan näe jotka edes osaisivat em. merkit vaan kannattaa varautua epämääräiseen poukkoiluun. Jos menet ajokokeeseen, nämä kannattaa osata.
Käsimerkit, joita esim. pyöräilijät näyttävät ovat erilaiset. Lisää käsimerkkejä edellisen jakson autokoulun oppimäärässä. Tosin, pyöräilijöitä ei paljoltikaan näe jotka edes osaisivat em. merkit vaan kannattaa varautua epämääräiseen poukkoiluun. Jos menet ajokokeeseen, nämä kannattaa osata.
Highwayt/freewayt. Kokonaan toinen asia liittyy motarilla (express way) ajamiseen. Tyypillinen tilanne on se, että yksi kaista seisoo, mutta muita kaistoja ajetaan vielä sataa. Käytä suomalaista heinäntekojärkeä ja ala himmailemaan, vaikka paikalliset yhä kaahaavat. Oikeastaan aina myös muuta kaistat nimittäin seisovat hyvin pian. Varaudu siihen, että meno motarilla on päätöntä. Oikealta saa ohittaa, ja ihmiset menevät ohi sieltä ja täältä. Kannattaa olla hyvät vakuutukset, koska ihan turhia mällejä sattuu koko ajan, kun ihmiset ajavat miten osuu. Lisäksi, vuokra-autosi saisi olla ainakin kokoa mid size, koska sellaisella on kivempi jäädä rekan tai ruotsinlaivan kokoisen RVn (recreational vehicle) alle...
Carpools. Nämä timanttikuviolla merkityt kaistat luotiin toisen maailmansodan säästöpropagandan vallitessa.

Ideana on, että tietty määrä ihmisiä pitää olla autossa jotta saat ajaa ko. kaistaa. Tästä saat helposti sakot, joten ei kannata kikkailla. Kun ihmiset puhuvat ylpeyden ja pelonsekaisella äänellä LAn lukuisista kaistoista, yleensä car pool kaistoja on muutama, kääntyvien kaistoja muutama, ja jos väliin jää muutama peruskaista, niin johan niitä jo lähemmäs kymmentä onkin. Yleensä poolit ovat aivan vasemmalla, ja erkanevat kaistat oikealla. Valveutunut turisti ajaakin keskimmäisillä peruskaistoilla, jolloin pääsee yleensä sinne minne haluaa. Jos ei erikseen mainita 55 mailia nopeusrajoitus, joskaan suomalaista uskonnollisen tunnollista nopeuden tarkkailua ei edellytetä. Myös hyvin paljon muuta liikennettä hitaammasta ajamisesta voi tulla tiketti.

Kaupunkiajo. Monet nuoremmat USAn kaupungit, kuten LA on tehty autoille, ja niissä ajaminen on helppoa. Orientoidu isojen pääväylien mukaan, ja jos olet vuokra-autoksi valinnut vähän korkeamman SUVn, näet hyvin risteyksen yli mitä tuleman pitää. Itse ajoin LAssa ekan kerran yksin ja huonolla kartalla, ilman mitään ongelmia. Suurempi haaste ovat kaupungit, joita ei ole suunniteltu autoille. Nopeasti vastaantulevat liittymät esim. NYCssä vaativat etukäteistietoa siitä mihin olet pyrkimässä. Koska paikalliset ajavat silti lujaa, pitää todella olla skarppina.
Yleisesti, varo jalankulkijoita ja anna heille tietä paremmin kuin Suomessa. Esim. NYCssä yleisrajoitus 30 mailia, vaikka taksit ajaakin kovempaa... Uparit ovat yleensä myös kiellettyjä metropoleissa.
Polliisit. Nopeudenvalvonta ei ole yhtä luterilaista kuin Suomessa – ihan virallisestikin tärkeintä on ettei aja jurrissa tai aineissa. Ja muistetaan, että pidetään ne kädet ratilla näkyvissä kun se kyttä tulee, eikä ruveta kaivelemaan seuran lisenssiä esille, ettei se kyttä työturvallisuussyistä ammu sua siihen paikkaan. Tiketin saat aivan varmasti jos ohitat pysähtyneen ja punaista valoa vilkuttavan koulubussin (ota haltuun jos aiot ajaa USAssa) vaikka ajaisit eri kaistaa tai toiseen suuntaan, tai jos sinulla on avattuja alkoholijuomia auton ohjaamossa.
Muuta. Jos haluat ajaa mantereen poikki, vuokraa kosla, älä osta. Esim. National niminen pulju tarjoaa edukkaita paketteja, joissa auton voi palauttaa toiselle rannikolle. Lisäksi paikallisilla kansallisen tason vuokra-yhtiöillä on toimistoja joka kylässä, joten jos se vuokrakosla leviää jonnekin takamaille... Kannattaa aloittaa retki mantereen poikki esim. DCstä, ei NYCstä, jotta saat edullisemman diilin. Parkkaaminen eri kaupungeissa on taidetta, koska kaikkialla on eri säännöt. Kannattaa joko googlailla paikalliset säännöt tai ottaa riski. Älä silti paikoita vesipostin eteen, suojatien tai liikennevalojen eteen jos risteyksessä (tähänkin on kyllä poikkeuksia).
Yleisesti, varo jalankulkijoita ja anna heille tietä paremmin kuin Suomessa. Esim. NYCssä yleisrajoitus 30 mailia, vaikka taksit ajaakin kovempaa... Uparit ovat yleensä myös kiellettyjä metropoleissa.
Polliisit. Nopeudenvalvonta ei ole yhtä luterilaista kuin Suomessa – ihan virallisestikin tärkeintä on ettei aja jurrissa tai aineissa. Ja muistetaan, että pidetään ne kädet ratilla näkyvissä kun se kyttä tulee, eikä ruveta kaivelemaan seuran lisenssiä esille, ettei se kyttä työturvallisuussyistä ammu sua siihen paikkaan. Tiketin saat aivan varmasti jos ohitat pysähtyneen ja punaista valoa vilkuttavan koulubussin (ota haltuun jos aiot ajaa USAssa) vaikka ajaisit eri kaistaa tai toiseen suuntaan, tai jos sinulla on avattuja alkoholijuomia auton ohjaamossa.
Muuta. Jos haluat ajaa mantereen poikki, vuokraa kosla, älä osta. Esim. National niminen pulju tarjoaa edukkaita paketteja, joissa auton voi palauttaa toiselle rannikolle. Lisäksi paikallisilla kansallisen tason vuokra-yhtiöillä on toimistoja joka kylässä, joten jos se vuokrakosla leviää jonnekin takamaille... Kannattaa aloittaa retki mantereen poikki esim. DCstä, ei NYCstä, jotta saat edullisemman diilin. Parkkaaminen eri kaupungeissa on taidetta, koska kaikkialla on eri säännöt. Kannattaa joko googlailla paikalliset säännöt tai ottaa riski. Älä silti paikoita vesipostin eteen, suojatien tai liikennevalojen eteen jos risteyksessä (tähänkin on kyllä poikkeuksia).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti