keskiviikkona, heinäkuuta 07, 2010

NYS Ajokortti 3

Mielenkiintoisia huomioita ajokokeen opintomateriaalista.
  • Mielenkiintoisia ovat etenkin talviajoa koskevat ohjeet. Takavetoisen auton takapyöräluistossa ei puhuta mitään kytkimen painamisesta pohjaan vaan käsketään polkemaan jarrua! Etuvetoisille sentään tarjotaan kytkintä. Mites jos mainitsisivat edes, että koska tieinssien homma on suunnitella tiet viettämään kohti ulkoreunaa, niin hätäjarrutus 65 mailista jäisellä saa auton lähtemään lapasesta keneltä vain. Edelleen ajamisesta pyritään ottamaan pois aina kaikki agressiivisuus. Mitäs eteen sitten kun polanteisella tiellä pitäisi etuvetoisella vaihtaa kaistaa? Yhdistettynä puuttuvaan tietoon siitä, että veto pitää olla ko. tilanteessa päällä, en olisi yllättynyt jos paikallinen metsähallitus kutsuisi. Entäpä, kannattaisiko mustan jään konsepti kuitenkin opettaa – ja nyt en tarkoita kyttiä vaan ihan sitä vedestä muodostunutta itteään...
  • Missään ei mainita, että se ABS jarru pitäisi survaista hätätilanteessa laakista pohjaan, vaan enempi silleen höyhenjarrutushengessä.
  • Niin talviajon kuin hätätilanteidenkin kohdalla oletetaan kyllä melkoista toiveikkuutta tilanteen suhteen. Ajatellaan, että henkilöllä on aikaa vaihtaa automaattivaihde neutraalille tai tökkiä nelivilkkuja päälle ohjauksen mennessä epäkuntoon. Ottaen huomioon, että USAssa on myös vuoristoa ja aaviokkoa olisin odottanut, että opetetaan pitämään mukana lämmintä, juotavaa, sekä ajamaan vuoristoteitä ylös hitaasti ja alas moottorijarruttaen.
Jätetään ainakin oppilaille tilaa itse löytää asioita, kenties sieltä metsähallituksen puolelta...

  • Minusta on hiukan erikoista, että manuska kertoo asiallisesti parkkaussäännöt risteyksessä, mutta keskellä korttelia olevasta suojatiestä ei puhuta mitn. Yleensähän tällaisia ei NYssä ole mutta väitän, silti että muutama poikkeus mahtuu joukkoon. Yleisen tason tulkintani on i.e. NYSn säännöt sanovat, että tällaisiin paikkoihin saa täräyttää auton heti ennen ja jälkeen suojatien. Melkoinen miina jalankulkijoille, etenkin lapsille. Tähän vielä lisänä se, että suojatie ei aina olekaan suojatie (ok, olin nyt vähän ilkeä), jolloin suojatielle saa parkata. Onneksi netistä löytyy työkalu, jolla voit jokaisen New York Cityn korttelin paikoitussäännöt tarkistaa erikseen – tämon hyvä.

* * *

Jotain muutakin on selvinnyt. NYS reputtaa %-määrällä osan ajokokeista. Siksi ilmoittautumismaksuun kuuluu jo laakista kaksi yritystä. Täytyy toivoa, että naama miellyttää heti ensi kerralla. Minulla on isompia autoja ajaneena vaikeuksia aina muistaa katsoa olan yli, kun isoissa autoissa siitä ei ole mitään hyötyä. Yleensä vain kuikin peileistä kuin käärmeenlumoaja. Niin, ja unohdan kääntää päätä niin näkyvästi että tyhmempikin ajoinssi sen huomaa. Täytyypä harjoitella.

* * *

Muistinko mainita, että ajokokeessa "parallel parking" arvioidaan korjausten lukumäärällä. Toisin sanoen, kannattaa jättää auto ulos ruudusta (-1 p.) mieluummin kuin jättää auto keskelle ruutua vekslaillen (- 4-5 p.). Tällaiset arviointimenetelmät eivät juuri USAssa yllätä. Sillä mitä todella osaat ja ymmärrät ei ole mitään väliä. Ainoastaan sillä on, että tiedät ulkokohtaisesti ratkaisut joilla maksimipisteet saa.

Ei kommentteja: